Exponát: Karosa ŠM 11

Jedná se o nejstarší dochovaný autobus řady "Š" v podobě autobusu ŠM 11. Tento autobus - pokud jej tak vlastně můžeme nazývat, nikdy autobusem nebyl a byl rovnou vyroben jako autopošta v roce 1964, jak uvádějí zdroje s výrobním číslem 108. Šlo o 8. vyrobený kus z devítikusové ověřovací série v Karose Vysoké Mýto a rovnou bez "sedaček" v roce 1965 odešel na přestavbu do Rousínova na autopoštu. Jde tedy o originál autopošty, tento autobus nikdy nesloužil pro hromadnou přepravu osob jako autobus - jako jeho vyrobené "kolegové" v této ověřovací serii. Proto nikdy neměl prostřední dveře, boky jsou z hliníkového vlnitého plechu, nad prvními dveřmi je orientační tabule a hlavně nedělené přední okno charakterizovalo tyto autobusy, jedny z prvních se samonosnou karoserií.
Od roku 1965 a v průběhu sedmdesátých letet sloužil pro potřeby Spojů (pošty) v Jihlavě s SPZ JI-22-48. Po vyřazení jako poměrně „mladý“ autobus v roce 1971 byla autobusová pošta prodána panu Kopeckému pro svůj cirkus a je přihlášen v Praze s novou SPZ AH-61-41. V devadesátých letech končí s provozováním tohoto autobusu a na základě inzerátu v lednové Annonci jej v roce 2004 zakupujeme pro naši sbírku SAXI.
V roce 2005 při získání do pronájmu Výtopnu Zdice je rozhodnuto i tuto ŠM dát pod střechu do připravované expozice. Bohužel stav této ŠMky je dosti neuspokojivý (není moc vhodný z estetického důvodu pro vystavování), proto se čeká na kompletní opravu do stavu po vyrobení. Naposledy bylo ji tedy možné ještě vzhlédnou v takovémto stav v prostorách přístupné expozici v roce 2011, pak bude ŠMka přesunuta do depozitu, aby uvolnila místo v expozici již dohotovené Škodě 706 RTH CAS 16 z roku 1962.
Autobusu je schopen provozu vlastní silou, originál automatická převodovka a ráčnová ruční brzda jsou stále funkční stejně jako motor ML 630. Dalšími znaky je nedělené přední okno a transparent na boku nad prvními dveřmi a tříramenným bílý volant.
Do budoucna bychom rádi provedli generální opravu odpovídajícímu stavu po vyrobení. I zde nás však tíží velmi omezené finanční možnosti.

Základní údaje o vozidle Karosa ŠM 11
Výrobce:Karosa Vysoké Mýto + karosárna Rousínov
Rok výroby:1964
Motor:Karosa
Převodové ústrojí:Automatická převodovka Praga
Maximální rychlost:65 km/h



pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován


© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!