Exponát: T 444.080

Tato motorová lokomotiva nejčastěji přezdívaná v železničářské hantýrce „Karkulka“ (pro její červený nátěr) je dnes již významnou technickou památkou z počátku motorizace našich tratí s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro vozbu lehčích osobních a nákladních vlaků na vedlejších tratích a v neposlední řadě pro staniční posun.
Na kolejích ČSD se zabydlely lokomotivy řady T 444.0 počátkem šedesátých let minulého století. Rozšířili po řadě T435.0 flotilu „moderních“ motorových lokomotiv, které zaútočila na dosud nedotknutelné pozice parních lokomotiv. „Karkulky“ byly pro potřebu nízkého nápravového zatížení pro provoz na tratích s méně únosným svrškem, byla řada T444.0 (dnes řada 725) navrhována jako protiklad tehdy v ČKD vyráběné řady T435.0 (dnes řada 720).

Větší ústup lokomotiv původní řady T444.0 (dnes 725) z provozu nastal v 80. letech minulého století v souvislosti s dodávkami modernějších lokomotiv, poslední stroje dojezdily počátkem 90. let, část jich byla od ČSD odprodána do průmyslu. Naše lokomotiva v roce 1988 se zavedením počítačového označení vozidel dostala nové číslo 725 080-6, pod kterým jezdí dodnes.

Informace k naší T 444.080 a možnému zprovoznění;
hlavní problém je absence baterií, což cena nových je cca 400 tisíc, starších se stejně dostáváme k 100 tisícům. Prvotní nadšení rychlého zprovoznění vystřídaly po hlubším rozboru najíte bolístky. Jako popraskané turba a to tak, že se musí vyměnit, chladící okruh nejen popraskaný po zamrznutí u předchozího majitele, ale i další trubky jsou zničeny stářím, rozpadají se při demontáži. Proto současné zprovoznění, renovace a podobně nejen z finančních důvodů byla pozastavena, odložena na jinou, snad příznivější dobu. Ale určitě se této lokomotivy nechceme zbavit, zatratit ji. V budoucnu se s ní počítá pro její atraktivitu jako s provozním strojem ve společnosti také s naší T 444.0225.

Základní údaje o lokomotivě T 444.080 „KARKULKA“
Výrobce: Turčianské strojárně Martin
Rok výroby:1964
Výrobní číslo:40-00132
Uspořádání podvozku:B´B´
Motor:ČKD K 12 V 170 DR
Výkon motoru:515 kW (k)
Přenos výkonu:hydrodynamický
Hydraulická převodovka:H 650 LR
Délka přes nárazníky:12 640 mm
Maximální šířka:3 140 mm
Výška nad temenem kolejnice:4 000 mm
Hmotnost plně vyzbrojené lokomotivy:56 000 kg
Hmotnost prázdné lokomotivy:51 500 kg
Objem palivové nádrže:4 000 litrů
Maximální rychlost:35 / 70 km/h *
Maximální tažná síla:15 000 kp
Průměr kol:1 000 mm
Elektrické napětí:110 V
Pomocné elektrické obvody:24 V


*) režim posun / traťová jízda

Zde se dočtete o přepravě naší T 444.080 a dalších plánech.


pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!