Exponát: Tatra 111 C 7 autocisterna na PHM



Autocisterna na pohonné hmoty (PHM) postavená na vojenském podvozku Tatra 111 s továrním označením C 7 byla určena převážně pro potřeby armády. Naše konkrétně dosloužila u VÚ Plzeň na jaře roku 1989.
4. května 1989 ji získala Základní organizace Svazarmu ČSR, aeroklub Hořovice jak uvádí technický průkaz vozidla čísla 162467 série AI s SPZ BE-73-79. Pod tento aeroklub patřilo i letiště Bubovice, kde auto svým potřebám dosloužilo a koncem devadesátých let ji zakoupil sběratel z Prahy.
Po nějakém jednání nám byla odprodána do naší sbírky, kde dnes tvoří jednu ze dvou zástupkyň této proslulé Tatry 111, která se vyráběla přednostně pro potřeby armády, ale mnoho modifikací se také uplatnilo v civilním sektoru.

Tato vojenská verze cisterny má stále proti většině dochovaným vozidlům stále možnou kamufláž jako vojenský valník pro matení nepřítele. Jde o to, že na tuto cisternu se nasadily oblouky pro držení plachty a vozidlo rázem vypadalo jako ne cisterna, ale valník s plachtou. K tomu bylo i vzadu vozidla udělaná falešná coby saitna.

Základní údaje o vozidle Tatra 111 C 7
výrobce podvozku:Tatra Kopřivnice
rok výroby:1954
výrobní číslo podvozku:93104
motor:řadový naftový dvanáctiválec Tatra 111 A o objemu 14 825 cm3, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva
převodové ústrojí:čtyřstupňová mechanická převodovka
výkon motoru:132,5 kW (180 koní) při 1800 ot/min
maximální rychlost:65 km/h
celková délka:8 400 mm
celková šířka:2 500 mm
celková výška:mm
objem nádrže na PHM:7000 litrů
pohotovostní hmotnost:10 250 kg
užitečná hmotnost:8 500 kg
maximální hmotnost:19 050 kg
počet míst k sezení:3
spotřeba na 100 km:cca litrů nafty
objem palivové nádrže: litrů
objem oleje v motoru:cca litrů

Náhle sháníme pro naši autocisternu:


  • Potřebujeme pro dokompletování našeho exponátu budíky na přístrojovou desku

  • Sháníme jakékoliv díly na tento automobil Tatru 111, hlavně motorové díly.

  • Pro budoucí co nejvěrnější pojetí historie autocisterny sháníme dobovou literaturu, manuály a fotografie.

Děkujeme za pomoc.


V současné době je vozidlo provozní, v nálezovém zevnějšku a po novém nátěru bude opatřeno i SPZ.





  • Tatra ještě v posledním svém působišti na letišti v Bubovicích v 90-tých letech.

  • Přesun od původního majitele byl za deštivého dne na státní svátek 28. října 2006.

  • Kousek od Zdic první zapozování 29. října 2006.




pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!