Exponát: T 212.0581

Tato lokomotiva označená výrobně jako 1435 B 200, následně označená kryšpínovím číslem T 212.0581 s výrobním číslem 44-00091 byla po výrobě v Turčianckých strojarnich n.p. Martin roku 1968 předána do Západočeských keramických závodů, n.p. závod Břasy u Plzně (dnes areál Primalex), kde obstarávala obsluhu zdejší vlečky. TBZ byla provedena 15. března 1968 v traťovém úseku Martin - Príbovce a zpět, kdy dosáhla své maximální rychlosti 40 km/h. Tehdy v roce 1968 byla její cena pro keramické závody 514 000,- Kčs.
V roce 2008 jsme ji získali pro naše muzeum jako provozní exponát. Jedná se o plně funkční lokomotivu.
Na podzim 2013, jsme uvedli lokomotivu do výrobního nátěru, jaký dostala při vyrobení. Tím se svým "kabátem" lokomotiva zařadila do našeho období 60./70. let, které muzeum znázorňuje.

Mechanická část

Srdcem lokomotivy je naftový motor TATRA 930-51, což je vzduchem chlazený nepřeplňovaný dvanáctiválcový agregát s válci do V, přímým vstřikem paliva a rozvodem ventilů OHV. Motor má jeden vačkový hřídel. Každý válec motoru má jeden sací a jeden výfukový ventil. Každý píst má pět pístních kroužků. Spalovací motor je spřažen s mechanickou čtyřstupňovou trakční převodovkou ČKD M 150-4. Přenos točivého momentu na nápravy zajišťují kloubové hřídele. Brzdový systém lokomotivy se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy.

Základní údaje o lokomotivě T 212.0581
Výrobce:Turčiancké strojarni n.p. Martin
Rok výroby:1968
Motor:TATRA 930-51
Výkon motoru:147 kW (197 k)
Délka přes nárazníky:7 220 mm
Objem palivové nádrže:300 litrů
Maximální rychlost:40 km/h
Služební hmotnost:24 t
Přenos výkonu:mechanický
Uspořádání pojezdu:B

Lokomotiva řady 702 (dříve T 212.0) je dvounápravová rámová kapotová posunovací lokomotiva, odvozená od řady 700, vyvinutá v roce 1967 v ČKD Praha. Sériová výroba však probíhala na Slovensku v TS Martin, a to v letech 1967 až 1971. Jejich působištěm jsou železniční stanice a depa, kde obstarávají lehký posun. Vyskytují se také na vlečkách průmyslových podniků. Lokomotiva má shodný spalovací motor s řadou 701 (T 211.0). Některé stroje byly rekonstruovány na řady 797, 798 a 799.

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!