Exponát: Praga S5T

Historie vývoje a výroby:


Pražský podnik Praga vyráběl po válce nákladní automobily Praga RN a RND, které pro zastaralou koncepci přestala Praga vyrábět v roce 1952. Jako pokračovatelem výroby byla od roku 1951 Praga V3S, což byl hlavně terénní automobil. Praga V3S byla vyráběna převážně pro tehdejší Československou armádu, v civilním sektoru se uplatňovala daleko méně. Hlavním problémem terénního vozidla Pragy V3S byla nehospodárnost v silničním provozu.
Proto v roce 1957 byla Pragou (nebo tehdy také uváděným názvem "Automobilové závody Klementa Gottwalda – Praha Vysočany") zahájena výroba nového silničního vozidla střední kategorie s nosností 5 tun pro provoz na pozemních komunikacích s označením Praga S5T. Při vývoji byla zadaná podmínka, aby S5T byla co možná nejvíce shodná s již vyráběným vozidlem V3S, měla větší rychlost a automobil byl hospodárnější. Dále pak nebyla narušena výroba V3S, protože přeci jen výroba pro potřeby armády měla strategickou přednost.
Od roku 1957 byla vyráběna první série těchto vozidel s označení Praga S5T (S-silniční 5-pětituna). V základu byl automobil dodáván s motorem T 912. Pozdější modernizované typy S5T měli za svým označením číselný dodatek (S5T-2, S5T-3 či dokonce S5T-3 Super). Stejně tak s označováním modernizovaných typů byl rozlišován modernizovaný motor T 912, kterému přibylo za označením číselné dooznačení (T 912-2 a T 912-3).

Naše vozidlo pochází z I. výrobní série z roku 1961. Bylo zakoupeno na sklonku roku 2011 od Českého rybářského svazu z Chrástu u Plzně. „Espětka“ byla jako provozní exponát zařazen mezi exponáty Výtopny Zdice a počítá se s uvedením do barev ČSAD, dopravního závodu Beroun. K vidění bude nejen pro návštěvníky muzea, ale také na nějakém veteránském srazu bude zastupovat tuto epochu doby nedávno minulé, kdy běžně bylo vidět S5T v dopravní činnosti.
Naše S5T-1 se stala i malou filmovou hvězdou, kdy si zatím zahrála ve dvou celovečerních filmech.
První nejmenší "roli" měla ve filmu Já, Olga Hepnarová český film režisérů Tomáše Weinreba a Petra Kazdy. Pojednává o vražedkyni Olze Hepnarové, neboli je příběhem mladé ženy, která v roce 1973 nasedla do nákladního auta a v centru Prahy zabila 8 lidí. Svůj čin považovala za akt pomsty společnosti, která jí podle ní celý život ubližovala, a v roce 1975 byla jako poslední žena na území Československa popravena. Film se natáčel mimo jiné i v polském Kłodzko, kam espětka dojela po vlastní ose.
V druhém filmu "Polednice" již hrála trochu větší svoji roli, kdy při natáčení v českém krasu vozí hlavní hrdinku dramatu Aňu Geislerovou stěhující se ve filmovém snímku na samotu (ve filmu samota je ztvárněná bývalým nádražím Koněpruské drážky).
Svou účastí na mnoha veteránských srázech mimo svoji domovinu udělala nejednou radost svým opatrovníkům i umístěním na stupínků vítězů.
2019:
Veteráni v Dobřichovicích
Slánský okruh (1. místo v soutěžní kategorii "užitkové automobily")


2018:
Mopedy v Praskolesích
Slánský okruh (3. místo v soutěžní kategorii "užitkové automobily")

2017
Mopedy v Praskolesích

2016
Mopedy v Praskolesích
Slánský okruh


2015
Tachlovická hrouda

2012
Dožínky Svinaře

Přezdívka: těmto automobilům se nejvíce přezdívalo „es pětka“ podle označení S5, zdomácněla ojediněle i „pragovka“ podle výrobce.

Základní údaje o vozidle Praga S5T valník
Výrobce:Praga * Automobilové závody Klementa Gottwalda – Praha Vysočany
Rok výroby:1961
Motor:řadový naftový šestiválec, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva
Převodové ústrojí:čtyřstupňová mechanická převodovka
Výkon motoru:72,1 kW při 2100 ot/min
Maximální rychlost:60 km/h
Užitečná hmotnost:5 000 kg
Maximální hmotnost:10 000 kg
Spotřeba na 100 km:cca 19 litrů nafty
Objem nádrže na naftu:120 litrů
Objem oleje v motoru:20 litrů

Náhle sháníme pro naši S5T:


  • Potřebujeme pro dokompletování našeho exponátu tažné zařízení často přezdívané jako „čuba“. Chtěli bychom do budoucna za vozidlo zapřáhnout vlek.

  • Na palubní desku sháníme originál starý „budík“ tachometru.

Děkujeme za pomoc.


Fotografická příloha:



  • Tovární fotka S5T první výrobní serie.

  • Motivem na sirkových nálepkách se stala také S5T coby budovatelské vozidlo.

  • "Es Pětka" byla i ve firemní stáji Plzeňského Prazdroje na přelomu 60./70. letech.



  • Jiná "Es Pětka" na pivovarnické tovární fotografii v nátěru Gambrinus - Plzeňský Prazdroj na přelomu 60./70. let.

  • První zapózování nedalo na sebe dlouho čekat a s naloženým nákladem dobových přepravek od piva se uhánělo k Černínu (část města Zdice) na sklonku roku 2011.

  • A pohled od zadu na pivovarnický náklad naší „Pragovky“.



  • Mrazivé počasí a dobová idylka před svým „domovem“. Jen musíme pochválit naší „Es Pětku, že v mrazivém podvečeru při cca 18 stupni pod nulou nastartovala během chvíle... (10.2.2012)

  • Ať je léto, nebo zima, obslouží Vás naše firma… I když za socialistické éry toto heslo moc neplatilo, naše dobové mrazivé aranžmá navozuje pocit, že mráz neohrozil prioritní zásobování pracujícího obyvatelstva tekutinami našeho socialisticky smýšlejícího státu. (10.2.2012)
  • Nezbytné vyzdobení dobovými hesly S5T na dožínkovém průvodu ve Svinařích, kde se také mezi dalšími vozidly 25. srpna 2012 zúčastnila.





  • Cestou necestou si to šinu ve své plné kráse… Obec Mlýnec, okres Klatovy, 6. listopadu 2012.

  • Nejen, že „espětka“ slouží v muzeu pro potěchu návštěvníků, ale svoji dobrým stavem může posloužit i pro naši potřebu k odvoz 3-tunového vleku, jako se stalo 6. listopadu 2012, kdy pod dohledem poleňského kostela zdokumentována.


pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!