Exponát: Praga S5T

Historie vývoje a výroby:


Pražský podnik Praga vyráběl po válce nákladní automobily Praga RN a RND, které pro zastaralou koncepci přestala Praga vyrábět v roce 1952. Jako pokračovatelem výroby byla od roku 1951 Praga V3S, což byl hlavně terénní automobil. Praga V3S byla vyráběna převážně pro tehdejší Československou armádu, v civilním sektoru se uplatňovala daleko méně. Hlavním problémem terénního vozidla Pragy V3S byla nehospodárnost v silničním provozu.
Proto v roce 1957 byla Pragou (nebo tehdy také uváděným názvem "Automobilové závody Klementa Gottwalda – Praha Vysočany") zahájena výroba nového silničního vozidla střední kategorie s nosností 5 tun pro provoz na pozemních komunikacích s označením Praga S5T. Při vývoji byla zadaná podmínka, aby S5T byla co možná nejvíce shodná s již vyráběným vozidlem V3S, měla větší rychlost a automobil byl hospodárnější. Dále pak nebyla narušena výroba V3S, protože přeci jen výroba pro potřeby armády měla strategickou přednost.
Od roku 1957 byla vyráběna první série těchto vozidel s označení Praga S5T (S-silniční 5-pětituna). V základu byl automobil dodáván s motorem T 912. Pozdější modernizované typy S5T měli za svým označením číselný dodatek (S5T-2, S5T-3 či dokonce S5T-3 Super). Stejně tak s označováním modernizovaných typů byl rozlišován modernizovaný motor T 912, kterému přibylo za označením číselné dooznačení (T 912-2 a T 912-3).

Naše vozidlo pochází z I. výrobní série z roku 1961. Bylo zakoupeno na sklonku roku 2011 od Českého rybářského svazu z Chrástu u Plzně. „Espětka“ byla jako provozní exponát zařazen mezi exponáty Výtopny Zdice a počítá se s uvedením do barev ČSAD, dopravního závodu Beroun. K vidění bude nejen pro návštěvníky muzea, ale také na nějakém veteránském srazu bude zastupovat tuto epochu doby nedávno minulé, kdy běžně bylo vidět S5T v dopravní činnosti.

Přezdívka: těmto automobilům se nejvíce přezdívalo „es pětka“ podle označení S5, zdomácněla ojediněle i „pragovka“ podle výrobce.

Základní údaje o vozidle Praga S5T valník
Výrobce:Praga * Automobilové závody Klementa Gottwalda – Praha Vysočany
Rok výroby:1961
Motor:řadový naftový šestiválec, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva
Převodové ústrojí:čtyřstupňová mechanická převodovka
Výkon motoru:72,1 kW při 2100 ot/min
Maximální rychlost:60 km/h
Užitečná hmotnost:5 000 kg
Maximální hmotnost:10 000 kg
Spotřeba na 100 km:cca 19 litrů nafty
Objem nádrže na naftu:120 litrů
Objem oleje v motoru:20 litrů

Náhle sháníme pro naši S5T:


  • Potřebujeme pro dokompletování našeho exponátu tažné zařízení často přezdívané jako „čuba“. Chtěli bychom do budoucna za vozidlo zapřáhnout vlek.

  • Na palubní desku sháníme originál starý „budík“ tachometru.

Děkujeme za pomoc.


Fotografická příloha:



  • Tovární fotka S5T první výrobní serie.

  • Motivem na sirkových nálepkách se stala také S5T coby budovatelské vozidlo.

  • "Es Pětka" byla i ve firemní stáji Plzeňského Prazdroje na přelomu 60./70. letech.



  • Jiná "Es Pětka" na pivovarnické tovární fotografii v nátěru Gambrinus - Plzeňský Prazdroj na přelomu 60./70. let.

  • První zapózování nedalo na sebe dlouho čekat a s naloženým nákladem dobových přepravek od piva se uhánělo k Černínu (část města Zdice) na sklonku roku 2011.

  • A pohled od zadu na pivovarnický náklad naší „Pragovky“.



  • Mrazivé počasí a dobová idylka před svým „domovem“. Jen musíme pochválit naší „Es Pětku, že v mrazivém podvečeru při cca 18 stupni pod nulou nastartovala během chvíle... (10.2.2012)

  • Ať je léto, nebo zima, obslouží Vás naše firma… I když za socialistické éry toto heslo moc neplatilo, naše dobové mrazivé aranžmá navozuje pocit, že mráz neohrozil prioritní zásobování pracujícího obyvatelstva tekutinami našeho socialisticky smýšlejícího státu. (10.2.2012)
  • Nezbytné vyzdobení dobovými hesly S5T na dožínkovém průvodu ve Svinařích, kde se také mezi dalšími vozidly 25. srpna 2012 zúčastnila.





  • Cestou necestou si to šinu ve své plné kráse… Obec Mlýnec, okres Klatovy, 6. listopadu 2012.

  • Nejen, že „espětka“ slouží v muzeu pro potěchu návštěvníků, ale svoji dobrým stavem může posloužit i pro naši potřebu k odvoz 3-tunového vleku, jako se stalo 6. listopadu 2012, kdy pod dohledem poleňského kostela zdokumentována.


pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován

© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!