Exponát: Nákladní vůz Vtr ČSD 0334-2, 5855-9

Dvounápravový vysokostěnný otevřený nákladní vůz s brzdařskou plošinkou Vtr (původně Vsr) označen jako typ 1, byl vyráběn dle dostupných informací v letech 1946 - 1948, 1951 - 1954, 1956 – 1957 pro ČSD v Závodech Tatra, n.p. - závod Česká Lípa, Kolín, Kopřivnice; Mostáreň Brezno, n.p.. Jeho využití bylo převážně pro dopravu sypkých materiálů, zbožího nepodléhajícího povětrnostním vlivům při přepravě. V poválečném období byly vozy Vtr společně s dvounápravovými zavřenými vozy Ztr páteřními vozy při obnově poválečného vozového parku ČSD, byly vyrobeny v mnohatisícových kusech a do sedmdesátých let tvořili vozovou elitu.
Počátkem devadesátých let byly tyto vozy hromadně vyřazovány a postrádaly na významu převážně pro již zestarlé a značné opotřebování vozu.

Náš první vůz s posledním známým číslem 27 54 50 0334-2 byl po vyřazení z provozu u ČSD (zatím se neví kdy) využíván dle dostupných informací v lokomotivním depu Plzeň jako pomocný vůz, na konci devadesátých let byl zakoupen již od šrotující firmy pro zachování jako muzejní exponát. S řadou přestávek na něm probíhají práce na jeho úplné opravě, přičemž je zamýšleno jeho využití hlavně při některé z nostalgických jízd. Vůz by měl být v budoucnu provozním exponátem, ale vše záleží na našich finančních možnostech.
Ve Výtopně Zdice tvoří vůz Vtr součást expozice poválečných vozů, používaných u tehdejších ČSD až do počátku devadesátých let minulého století. Vůz má doposud kluzná ložiska na kolech, což u této dochované řady je spíše vzácností, postupně jsou vyměněny nárazníky z hranatých na kulatý.

Druhý vlastněný vůz Vtr s ruční pořádací brzdou byl vyrobený jako 368 kus v sérii v roce 1956 ve vagonce Česká Lípa. Vůz má původní číslo přidělené k ČSD 4-25940 (43), poslední známé číslo už jako dílenského vozu bylo ČSD 42 54 501 5 855-4. Vůz během let 2019-2021 prochází opravou do provozního stavu a dostane původní číslo přidělené u ČSD v roce 1966 a to 21 54 501 5855-9 (v registru vozidel DÚ dle registrace EU nese nové označení 29 54 501 5855-1).



Základní údaje o vozu Vtr (později označeného dle mezinárodního označení "E")
Výrobce: Závody patřící pod Tatra, n.p. - závody Česká Lípa, Kolín, Kopřivnice; Mostáreň Brezno, n.p., druhý vůz je z vagónky Česká Lípa
Rok výroby: Výroba probíhala v letech 1946 - 1948, 1951 - 1954, 1956 – 1957, u prvního našeho vozu není známo, druhý 1956
Hmotnost prázdného vozu:cca 10 700 kg
Maximální ložná váha:cca 29 000 kg
Hmotnost plně naloženého vozu:až 39 700 kg
Celková délka vozu:10 640 mm
Celková šířka vozu:3 148 mm
Ložná délka:8 692 mm
Ložná šířka:2 802 mm
Ložná plocha:24,40 m3
Ložný prostor:34 m3
Brzda:vzduchová tlaková typu „Božič“-D1
Průměr kol:1 000 mm

První vůz je vybaven ruční mechanickou brzdou s vřetenovým ústrojím, ovládanou z brzdařské plošinky, u druhého se ruční brzda ovládá u jednoho čela pod rámem vozu otočným kolem.


Fotografická příloha:



  • Náš vůz několik let postával v žst. Brandýs nad Labem, v místě našeho tehdejšího působiště. Léto 2005

  • .

  • .

pracovní verze této karty exponátu * postupně bude karta doplňována, text aktualizován



© Saxi.cz
Kopírování a jakékoliv šíření obsahu tohoto portálu je bez souhlasu administrátorů výslovně zakázáno!